15/01/2016

Pet razlogov za več preglednosti v zdravstvu

1. Investicije v zdravstvu
Gre za investicije v javne zdravstvene zavode, kot so nove zgradbe, nemedicinska in medicinska oprema, obnovitvena dela, zahtevnejše investicijsko vzdrževanje, izpolnjevanje kreditnih obveznosti in podobno. Investitor in naročnik je Vlada, strokovne, tehnične in administratne naloge v njenem imenu vodi Ministrstvo za zdravje, o porabi sredstev pa odloča devetčlanski Odbora za investicije v javne zdravstvene zavode, ki ga imenuje Vlada. Preglednost delovanja Odbora za investicije v javne zdravstvene zavode ocenjujemo kot slabo, ker javnosti niso dostopni niti sestava Odbora, zapisniki sej in ostale informacije javnega značaja.

2. Preglednost cen storitev
Omogoča nacionalno in mednarodno primerjanje cen zdravil, zdravstvenih postopkov in terapij, kar je za uporabnika posebej pomembno pri samoplačniških storitvah.

3. Transparentnost delovanja v zdravstvu
Povečanje zdravstvene pismenosti civilne družbe ter priprava zdravstvenih vsebin v oblik, ki je prijaznejša uporabniku in kot potrošniku omogoča sprejemanje informiranih odločitev. V partnerstvu z zdravstvenimi delavci se gradi skupnost, v kateri uporabniki delijo z zdravjem povezane informacije, izkušenje in odločitve. Ta del zahteva sodelovanje z institucijami strokovnega nadzora, kot je Zdravniška zbornica, z Ministrstvom za zdravje pa na področju uvajanja meril kakovosti v zdravstvu.

4. Merjenje kakovosti v zdravstvu
Zagotavlja kakovostne indekse, ki omogočajo uporabniku potrošniku, da enostavno primerja kvaliteto zdravstvenih storitev. V Sloveniji na tej točki opažamo premike v smeri uvajanja kazalnikov kakovosti v zdravstvu, nismo pa še na stopnji, ko bi bili indeksi na voljo bolnikom in zavarovancem tako v nacionalnem kot mednarodnem okolju. Uporabnikom naj bo v družbenih omrežjih tudi omogočeno, da delijo ali preberejo izkušnje drugih uporabnikov o izvajalcih zdravstvenih storitev, ki vplivajo na njihove odločitve. Povezovanja in komuniciranja med uporabniki na spletu preko Facebooka ali specializiranih portalov ni mogoče preprečiti, poskuse manipulacije v omrežjih se lahko zoperstavimo samo s pravočasno in popolno uradno informacijo, ki ni zavajajoča.

5. Obvladovanje čakalnih vrst
Nezapleten interaktivni sistem lahko omogoči uporabnikom vpogled v čakalno dobo za določeno storitev in sprejem informirane odločitve o tem, ali bo predlog določenega zdravstvenega zavoda sprejel ali bo iskal drugačno rešitev.

Preglednost cen vsekakor predstavlja najpomembnejšo metodo v delovanju zdravstvenega sistema, tudi za zmanjševanje prostora korupciji, za obravnavanje mednarodnega pretoka bolnikov in za učinkovitost e-zdravja.


Celoten prispevek je objavljen na Transparency International Slovenia.